tisdag 12 januari 2010

Kör i kakao

Uppväxt i södra Norrlands snöhål och med en herrans massa år bakom sig som bergsportare trodde jag att jag visste något om snö. Men efter de senaste dygnens blåsande här nere mellan åsarna så har jag sett en helt ny typ av snö jag alldrig sett förrut. Packad ligger snön på läsidorna av träd, stenar, hus, allt med ett tunt lager jord över sig. Hela landskapet ser ut ungefär som man sprinklat kakao på en gräddtårta. Undrar stillsamt vad grönlänningarna kallar den här bruna typen av snö för medan jag kör hemmåt genom min kakaotårta med bilen full av linoljefärg.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Här i Lerhamn heter den latte

Äventyrsdrömmaren sa...

Beskriver det rätt bra. Antagligen samma namn som används på grönland kan jag tro.

Gunilla sa...

Ja, det är lika fult här på Kullahalvön.