onsdag 26 augusti 2009

Jag är så trött på Fuglesang!

Jag antar att det är värre än att svära i kyrkan, men lägg ner tjatet om Fuglesang. Det går ju inte att få sig några vettiga nyheter till livs för oasvsett om det gäller TV, radio eller tidningar så är den där Fuglesang i alla kanaler. Ursäkta, jag har förstått att han är någon form av nationalhjälte, men det måste väl finnas någon gräns för hur mycket man får rapportera om en killes vanliga dag på jobbet. Jag kanske bara är avis för att det inte finns en endaste liten journalismurvel vid mitt skrivbord den här morgonen, men jag skulle ändå vilja att media kunde fokusera på något lite vettigare. Och att det inte finns några murvlar vid mitt skrivbord är ju inte så konstigt. Jag äventyrar väl inte i rymden heller? Det ska ju å andra sidan näst efter döden vara det ultimata äventyret och också antagligen det mest pantade. Men missförstå mig inte! All respekt åt Fuglesang, för om ni inte vet så är kartorna över rymden sjukt odetaljerade. Att resa till ISS med NASA är nog ungefär som att resa till sydpolen på all inclusive med Jeppsons buss i Tjörnarp...med översiktskortet över atlanten som enda karta. Dåligt käk och osäkert om man når målet, för att inte tala om hur osäker optionen på hemresan är. Att frivilligt ge sig ut i en värld där det inte finns en gnutta syre är modigt. Det får ju alla klätteräventyrares eskapader i miljöer med lågt partialtryck att framstå som rent löjliga! Jag vänder mig heller inte mot motivet att skicka Fuglesang från jorden, jag önskar bara att man kunnat få höra mer om VAD han faktiskt ska göra och VARFÖR det är viktigt än hur dagarna förlöper i Miami inför start. I morse sköt P1 rätt långt över ribban och intervjuade ordföranden i Fuglesang fanclub om hans känsloupplevelse när raketen startade förra gången vi skickade Fuglesangarn från jorden. Blaaaaaaan! Nyhetsvärde 0. Imorgon lär de intervjua ordföranden i Darth Vader fanclub. Kul föresten att vi har haft ESRANGE i Sverige sen 1962 och har ett rymdgymnasium i Kiruna. Vad som pysslas med där har inte en käft en aning om. Men att Fuglesang "hade otur igen" (http://twitter.com/Cfuglesang) och att hans flight försenats det är alla redan bekymrade över utan att ha en aning om varför det är viktigt att han ska till ISS. God morgon föresten!

Inga kommentarer: