fredag 28 augusti 2009

Skåne 7 Summits - Lanseringen

"Du är ju inte purung längre" ansåg sjukgymnasten redan för 3 år sedan när jag klagade på att min klätterskada i axeln inte läkte ut ordentligt. Förnärmad och kränkt bestämde jag mig raskt för att hon var ute och cyklade. Men så sakta får man väl börja förlika sig med det. Det är väl inte så mycket kroppen egentligen. Visst axeln känner jag av då och då, korsryggen likaså och knogarna som väl är sönderklättrade värker ibland när det är kallt. Och knät förstås som ibland kan behöva lite extra stöd. Tjongade in det i en masttopp på HMS Falken för 15 år sedan. Men kroppen hänger generellt ihop. Men när man har valt att förgylla sitt liv med fru, barn, hästar får och katter så blir tiden för större klätterprojekt mindre. Mitt eget 7-summits projekt kommer aldrig och jag menar förhopppningsvis aldrig att fullföljas. För dels så skulle det innebära att man fick sälja allt man äger för att ha råd och det har jag ingen lust med. För det andra skulle jag få lägga halva livet på att träna och det har jag inte heller lust med. För det tredje är det helt galet att klättra Everest om jag får säga min mening. Jag tror själva klätterupplevelsen är betydligt större på andra berg med färre objektiva faror. Men vad vet jag, jag har aldrig stått på Everest och kommer antagligen heller aldrig att göra. Efter att jag fick vända på Aconcagua pga av väder så har det där 7 summitsprojektet som jag en gång trodde att man liksom var tvungen att göra om man var bergsklättrare gått i stå. (Jag lovar man behöver inte, det går bra ändå) Pratade dock med Robban igår och det låter som han har lust att göra Elbrus nästa sommar. Det hade varit kul, kanske mer för resan i sig än berget som jag har svårt att tro kommer upp på min 10 i topp. Men vi siktar i varje fall på det. Det blir ett alldeles perfekt litet 1+1+1 projekt. (1 topp på 1 kontinent på 1 månad i god Fredrik Sträng-anda http://www.strang.se/777/) Men tuffare projekt behövs i livet. Därför lanserar jag idag tillsammans med Projekt Salamander "Skånes Seven Summits". 7 toppar på Skånes 7 stora åsar på mindre än 7 år. Den högsta toppen ska bestigas på varje skånsk ås (eller horst som det egentligen är); Hallandsåsen, Kullaberg, Söderåsen, Romeleåsen, Linderödsåsen, Nävlingeåsen och Ryssberget. Fotodokumentation och ledbeskrivningar kommer. Inser att det nu kommer vara många som sätter igång samma sak för att få stoltsera med att vara först med en sådan bedrift. Till er säger jag bara: Var försiktiga, det här är ingen barnlek!

Inga kommentarer: