tisdag 16 februari 2010

Materialism

Coola Kalla har skidat hem ett OS guld! Nu blir det inget slut på det! Sportjournalisterna fullkomligt vältrar sig i vad de verkar anse vara egen prestation. "Vi-syndromet" vid vinst är lika utbrett som "de-syndromet" vid förlust. Faktum är dock att jag i morse fick det slutliga beviset på att det är vi-synen på idrott som nog är det som är med sanningen mest överensstämmande. Glöm individuella prestationer! Daniel Johnsson vid Colorado College har gjort en model där man enkelt kan stoppa in ett lands befolkningsmängd, klimat, styresskick och genomsnittsinkomst och vips trillar antalet medaljer ett land kommer få i OS ut som resultat av ekvationen. Daniel har använt modellen under fem OS och har hitintills ett resultat på 94%. Det är materialism det! Glöm alla rationella aktörer och individuella prestationer. I like! Kallas guld är vår förtjänst! Vet egentligen inte varför jag orkar kommentera hela OS-cirkusen för jag vill egentligen inte alls bidra, bara obstruera. Tycker OS obstruerar på kontorsjobbet oxå. Folk är inte riktigt kloka. Sitter uppe hela nätterna och går runt som zombies på dagarna. Undrar först om det är så tomt på jobbet för att folk ligger hemma och sover för att de har kikat på OS hela natten, men så kommer jag snabbt på att så är det inte alls. Anledningen att det är så tomt är att alla har fått sparken. Kanske inte alla, men alla som vågat säga ifrån om hur den här tomteverkstan sköts. Och nu har man tänkt att soppan ska redas ut av samma personer som satt verkstan i soppan och till hjälp får de alla ja-sägare som inte vågar säga ifrån. Men det kanske är ett framgångskoncept vad vet jag? Fast jag undrar det jag. Segling är en sommarsport och det ger knappast några pluspoäng att sitta still i båten under vintern. Särskilt inte när man redan frusit fast. Undrar förresten om man inte skulle kunna räkna ut successrate också för företag med ekvationen personalmängd, klimat, styresskick och genomsnittsinkomst. Får fråga Daniel om det.

3 kommentarer:

Vera, Ella, Marie och David sa...

Fasen Jeppan, här har man suttit brevid dig i ett år snart och inte har man fattat att du, du är ju riktigt kul du! :-)

Anonym sa...

Att du är kvar på jobbet måste väl bero på att de tror att du jobbar
när du skriver dina obstinata inlägg,eller...;-) tror Tokfaster

Äventyrsdrömmaren sa...

@ Tokfastern: Tror jag med. Fast i ärlighetens namn måste jag erkänna att jag oftast skriver hemma på kvällen men publicerar på dan, pga en viss intermittens i uppkopplingen hemma. Plus att jag är för feg för att obstruera på arbetstid. Det är väl därför jag fortfarande har jobb...för att jag är feg menar jag... :)

@Marrebarre: Och jag som hela tiden tyckt du varit rätt rolig, men nu har jag börjat fatta att det inte är avsiktligt...