tisdag 8 december 2009

En kärleksförklaring till SMHI



”Södra norrlands inland och fjälltrakter…” säger SMHI på P1. ”Norrland!!” utropar 2-åringen. Farmor och farfar bor i norrland. Landvädret pratar om farmor och farfar! 2-åringen har redan en positiv relation till väderleksrapporten. Själv kan jag känna hur harmonin sprider sig i kroppen av sjövädret. ”Ålandshav och skärgårdshavet 7-8 m/s, ökande , mot kvällen vridande åt väst” Jag blir helt avslappnad i nacken, sippar lite på kaffet och kikar upp i taket. ”Bottenhavet, Norra Kvarken och Bottenviken” Jag sjunker djupare ner i stolen. ”Brämön, Lungö, 6, Skagsudde 7.” Nu är jag helt i koma! Det finns få saker som är bättre än att vakna till maskinens jämna dunk, sticka upp huvudet ur luckan och känna havet blåsa in över däck. Jag släntrar upp i styrhytten. Folket på bryggan nickar. Jag slår på radion. Någon kommer med kaffe. Rykande. Tar fram loggboken. Väntar, tittar ut över det svarta havet. Vid horisonten en strimma ny dag. ”Ålandshav och Skärgårdshavet…” hör jag SMHI säga. Jag fattar pennan.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken poesi!
Jag njuter verkligen av din blogg.
Läser allt o blir både klokare o gladare.Kram Tokfaster

Unknown sa...

instämmer med ovan sagda :D