måndag 7 december 2009

Miljöproblem?



Idag börjar klimatkonferensen i Köpenhamn. Ett misslyckande innan den har börjat eller? Vi får väl se. Själv har jag bidragit till påskyndande av utsläppen av kolföreningar i atmosfären genom att elda upp en stor hög med ris på fårens vinterbete. Borde kanske ha grävt ner det istället men jag orkade faktiskt inte. Och jag orkade inte dra pinnar ur pälsen på tackorna heller. Så det blev till att elda. Trevligt med majbrasa i december tyckte 2-åringen som med frenesi släpade pinnar och kastade på elden. Elda pinne! Elda Pinne! Kommunen drar sitt strå till klimatstacken också. Från nästa år kommer alla att få två stycken 340 liters sopkärl för källsortering. Det är ju fantastiskt tycker jag. För oss som redan sorterar så blir det ju ingen större skillnad förutom att renhållningsabonnemanget blir tusen kronor dyrare per år. Eftersom jag är en snål jävel ringer jag och frågar om man inte kan få fortsätta att åka och lämna sin sortering vid renhållningsstationen som ligger bredvid mataffären. Man handlar ju ändå mat så det blir liksom ingen omväg. Det är ju bara blöjor som går ner i sopkärlet idag. Och 700 liter blöjor blir det faktiskt inte i månaden. Kan man inte få ett mindre kärl och sköta återvinningen själv? Jovisst får jag det. Men det blir inte billigare för det. Jag måste ändå betala. Jaha. Inte lika roligt då. Dessutom får jag veta att jag inte får kompostera själv. Jag måste lämna matavfallet till återvinning. Va!? Nä! Du måste skoja? Vi komposterar ju allt. Vi behöver ju det för odlingarna. Jag vill ha ett eget kretslopp. Kan man få det? Vi har ju dessutom för guds skull betalt för maten, eller odlat den själv. Kan man verkligen tvingas att lämna de potatisskal man inte äter upp till kommunen? Efter lite ifrågasättande får jag veta att OK då, jag får kompostera själv, men då måste jag ansöka om det och ha en kompost som är godkänd av miljöförvaltningen. Jaha. Det kan ju jag också förstå att man inne i stan inte vill ha en massa dåligt byggda komposter där det springer råttor som stör grannarna. Och man kan ju inte skriva specialinformation till tokarna som valt att bosätta sig mitt i skogen. Men vad jag inte fattar är varför man inte säger ett ord om att man ska ansöka om tillstånd att kompostera själv. Och framförallt inte att man låter bli att säga att det är gratis att ansöka före nyår och att det därefter kostar det 800 spänn bara att lämna in ansökan. Jäkla tur att man är rättshaverist och gillar att bråka med byråkrater annars hade man aldrig fattat vad som händer. Det roliga är att det visar sig att om man komposterar själv så blir renhållningsavgiften mindre också. He he. Summa sumarum. Det blir rätt bra. För oss blir det lika som innan, men kommunen får anställa mer folk att hantera papper. Så någon blir glad för att få jobb. Kan jag hjälpa till med det så är man ju bara glad. Eller hur?

Inga kommentarer: