måndag 21 december 2009

Hur bor folk egentligen?


På frågan varför man bor i skåne svarar ingen av läsarna att det är på grund av att det finns snö bara 3 dagar per år. Jag kan förstå det, för det är ju inte med sanningen överensstämmande. Har varit snö i säkert sex dar nu och fler lär det bli. Kommer få svårt att skylla på bristen på träningssnö inför Vasan. Man kanske får börja ligga i? Tränar för stunden medelst snöskyffling. 2-åringen hjälper till med en lastare på 14 cm. Efter att ha sett mig i diket har han har ju förstått vad det är man ska ha. "Flylulsdift" smilar han när han kör om mig med leksakslastaren där jag går med handjagaren inne på gårdsplanen. Nä, snö är det ingen av skåneläsarna som saknar. Tydligen inte spettekaka eller naturgas heller för ingen har angett det som skäl att bo i skåne. Konstigt för det verkar ju snart vara lika skånskt som senap. I varje fall naturgas. Spettekaka är det väl ingen som äter längre. Förvånansvärt många av läsarna äger tydligen slott. 50% av de som svarar på enkäten äger tydligen slott man vill sälja, men hittar inga köpare. Jo jag tackar. Fint ska det tydligen va. Det gör en ju lite orolig vad det är för läsekrets man attraherar. Det gör ju också onekligen att man börjar fundera lite runt demografin kring läsarna av den här bloggen, vilket också föranleder denna veckas undersökning. Vi får helt enkelt klarlägga den sociala boendestrukturen för jag dör av nyfikenhet. Vinden, regnet och närheten till bergen var generellt annars de starkaste anledningarna till att bosätta sig söder om smålanden. Folk har humor! Och nu undrar du vad fotot har med saken att göra. Inte ett jota, svarar jag. Det fyller bara syftet att blidka krav från utomsocknes släkt på fler foton på gårdens spädgrisar.

Inga kommentarer: