måndag 7 september 2009

Minus 30 och lammseparering

Vi hade 30 minus här i vintras står jag och säger till kusin M. Lantliga mamman påpekar dock att det kan vi väl ändå inte ha haft. 30 minus, det har man ju i norrland....på natten...ibland. Ja, kallt som fan var det i varje fall, för vedkamminen orkade inte värma upp huset tillräckligt så vattenledningarna frös och sen frös hela vattenpumpen sönder så sen hade vi varken värme eller vatten i flera veckor. Så kallt var det i varje fall! Nä, 30 minus kan vi ju inte ha haft, det här är ju ändå Skåne. Kanske kommer jag ihåg fel. kanske var det minus 13....eller 3. Lammseparering har vi i varje fall haft i helgen. Lammen har skiljts från tackorna och får nu gå i egen hage för att tackorna ska kunna sina och brunsta igen inför nästa sässong. Separering, det var cirkus det. Tackor och lamm flyger huller om buller, runt runt och i mitten springer jag med en liten lasso. Tänk renmärkning i kombination med rugby fast med svarta får istället så får ni bilden. Har väl förtjänat nytt indiannamn nu. Hur låter Brottas med Får? Mitt gamla namn; Björnar med Björnar, förtjänades på Svalbard men börjar väl bli till åren. Hur som helst. Lammen skulle ju vägas också, men till det har vi inte skaffat nån riktig våg ännu. Istället kör vi med en badrumsvåg, så när lammet väl var infångat var det bara att ta det i famnen och rusa upp på vågen, medan lantliga mamman läser av vågen i markplan snabbt som attan för att hinna undan innan lammet börjar pinka henne i huvet. Det gick bra alla gånger utom den sista när hon inte riktigt hann undan. Lite roar liten. Jag garvar.

Inga kommentarer: