söndag 11 oktober 2009

Bjälkar


Vi gräver fram bjälkar i 2-åringens rum bakom flera svepningar av tapet och en kista av masonit. Synligt takbjälklag har under artonhundratalet alltid tapetserats i alla hem där man haft råd. 2000-talets människor åtrerställer sina gårdar till ett artonhundratalsskick artonhundratalsmänniskorna skulle tycka var galet. Så också vi. Och visst blir det fint? För mig är det dock mer en fråga om att ha en chans att se problemen när de dyker upp och inte fem år senare. Alla paneler, tapeter, platsbyggda garderober och annat som kan dölja fukt får fara åt fanders. Det mesta är i så dåligt skick att det ändå inte går att göra något åt. Det som är i OK skick är från sextiotalet och inget att spara om jag får bestämma.

1 kommentar:

Salamander sa...

Fejk 1800 är nästan det bästa. Själv har jag ägnat helgen åt ommålning i medeltida vitt och såpskurat golv. Fint! Jag ska nog inte sätta in några möbler alls. Tur att jag bor så stort att man kan ha tomma rum!