tisdag 27 oktober 2009

En vinst och en förlust



2-åringen, som i helgen förövrigt förtjänat sitt andra indiannamn, ska snart få syskon. I ett oövertänkt ögonblick när jag tror jag har koll, säger jag till lantliga mamman att; ”Det är ju rätt bra att barnen föds på samma tid på året, för nu har vi ju redan allt. Rätt äventyrskläder för årstiderna menar jag, dessutom har vi redan bärstolar, vagn och bilstolar och så” Det var ett himla roddande innan allt var på plats förra gången. For Skåneland runt och köpte barnvagnar och bilstolar mm. Skönt att slippa det den här gången. Lantliga mamman som oftast är lite mer genomtänkt påpekar dock att vi nog måste köpa två egna bilstolar till bäbisen, de kan ju inte riktigt sitta i samma stol va? Och 2-åringen är ju trots allt bara två och kan inte förväntas gå så himla långt själv, så vi behöver nog en syskonvagn. Tyvärr har vi ju ingen bil som både kan rymma 2 barn i stolar och en syskonvagn i bagaget. Och sen helt plötsligt insåg jag att vi måste köpa en ny bil. En kombi. Bitchen (dvs Mitsubishi pick-upen) måste säljas för att få loss pengar.



Min äventyrsbil!! Med fyrhjulsdrift och Mud & Snow-däck och feta extraljus och båge och allt ska förvandlas till en kombi! Hade kunnat vara kul med en Subaru Outback eller Audi Allroad eller nåt. Det hade varit valet som ändå kunnat nära bilden av sig själv. Men det smarta valet verkar vara en SAAB 9-5 eller så. Men hur kul är det? Och jag som tänkte att nästa fordonsinköp skulle bli en sån här tält trailer:



Det behöver man om man ska damma av den gamla idén om Kap till Kap, dvs Nordkap till kapstaden. Tanken då (1999) var i och för sig att den skulle göras på cykel, men det tar alldeles för lång tid på trehjuling. Det är inte realistiskt säger vissa. Men pick-up med tent trailer är svårt att argumentera emot eller? Eller? Men en SAAB 9-5 korsar man väl inte Afrika med?
Jo, just det, 2-åringen heter inte lägre ”Klappar på katter” utan ”Fikar med myror”. Ett stort steg. Indianpojken på bilden som får exemplifiera heter för övrigt Prickiga Älgen och fotot är taget 1900. Och det är klart, inte fan behövde han en pick-up, så det klarar sig nog både jag och 2-åringen oss utan också. Vi har ju hästar för guds skull!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hmm, barnen kan ju få vara lite "gökungar", det tror jag är roligare. Om de mindre barnen behöver storasyskonens grejer är det nog roligare att köpa nytt till det lite mer medvetna storsyskonet. Sen blir det ju lite tripp, trapp trullsystem med exempelvis barnbilstolar. När den minsta har vuxit ur "babyskyddet" kanske det är dags för den äldsta att skaffa en bälteskudde och åka framvänt, så har det fungerat för oss, vi har tre olika barnbilstolar.

Vi har också funderat på syskonvagn, men fastnat lite på att de är ganska otympliga. Vårt dagisekipage består av en vanlig "sulky" med ståbräda och en gammal fjällräven ryggbärsele så får vi med tre ungar. Om jag skulle köpa en syskon/tvillingvagn skulle jag nog snegla på de där nya tvåvåningsmodellerna.

För övrigt har min Long John-cykel blivit stulen, så nu sneglar jag lite på danska lådcyklar typ Christianicykeln eller liknande som man kan ta upp till fyra barn i.

Fredrik L

Paddlar med Sälar sa...

"Fikar med myror" är nog glad för såväl häst som saab. Svårare kan det ju vara med den egna självbilden men den riktiga äventyraren deffinieras inte av sina prylar utan av hur han hanterar dom. "Never trust a guy in shiny gear" som vi brukar säga. Du kan nog lugnt ge dig ut på äventyr även i en (nytvättad) saab utan att riskera varken självbild eller rykte. Tycker jag...

Anonym sa...

Inte ska ni behöva åkar runt och skämmas i en 9-5. Toyota Land Cruiser är svaret på dina bekymmer. Tro mig, jag har räknat på det där. Det som verkar lite dyrt till vid en första anblick vägs upp av Toyotas legendariska kvalitet. Tokhyllad i varenda begagnattest.
Men visst går det väl att äventyra i något annat också. Mången cittra cv2 har korsat Sahara på väg till sina nya hem i västafrika. Men en Saab 9-5...?

PS. Har just ringt UD om Elbrusområdet.