torsdag 1 oktober 2009

Fåraherdar och bagglamm

När nu våra bagglamm betar på de evigt gröna ängarna räddar vi ett annat från samma öde. Hittar en trevlig fåraherde med vallhundar och herdestav från Tokholm som numera bor utanför Illstorp och som hade en uppsjö fina bagglamm som skulle till slakt. Vi väljer ett kraftigt med fin lock. Efter diverse brottning står han nu i karantän hemma hos oss i väntan på att få träffa sin nya familj. Ja, inte fåraherden alltså, utan bagglammet. Fåraherden fick vara kvar i Illstorp. Han hade grejjer för sig i helgen och hade inte tid att stå i karantän hos oss. Själv ska jag salta skinn och märka kött. Så måste jag köpa en sån där härlig herdestav med krok också. Jag vill ju kunna titulera mig fåraherde. Risken är väl bara att han däruppe tycker att jag aspirerar på för mycket. Sen ska lillkillen, jag och Daniel packa matsäck, rep och mössor och dra iväg till Sölvesborg och klättra Ryssberget! Livet är gott för de som får vara med.

1 kommentar:

Salamander sa...

i gamla skånska skifteshandlingar omnämns ibland byns "hyre" om du är på jakt efter en mer ålderdomlig titel, som jag ju vet att du vill ;-)

Snart är det äventyr!