lördag 17 oktober 2009

Hög och klar!



Efter regn kom sol. Luften blev hög och klar. Men jag kände mig inte alls hög. Tror jag...?... Klar var jag i varje fall inte. Varken klar över hur den skulle byggas eller -än mindre- klar med den helt enkelt. Av någon outgrundlig anledning så har man sågat av en halv bjälke i takbjälklaget i det här rucklet vi bor i. Sätta in en ny är ett jättejobb som innebär att ta hål i bägge yttervägarna och innerväggarna och ta ner halva murstocken, så det kommer inte hända på den här sidan jul i varje fall. Men vindsgolvet kan ju inte ha en lucka på 2,40 meter mellan bjälkarna på ett ställe. Det är mycket större fallucka än vad mössen behöver det. Så nu ska jag bulta in en regel och dölja den bakom en låda som ska se ut som en bjälke. Ja fan vet, kanske lättare att sälja huset och köpa ett nytt som har bjälklag? Ja, ja, hur svårt kan det va? Det är väl bara att bulta regel, gersåga två sidstycken i 22 mm hyvlad plank fästa dessa i regeln, mäta mellanrummet, såga och passa in ett understycke, limma, tvinga och spika ihop med små, små, små spik som inte ens syns. Ja, och så här blev det. Hur svårt kan det va? Inte särskilt alls.

Inga kommentarer: