torsdag 8 oktober 2009

Skam den som ger sig

Ligger på mage med skruvmejsel i handen och ficklampa i munnen och byter avloppsslang i tvättmaskinen eftersom den gamla har gått sönder. Jag tror bakstycket på den här tvättmaskinen varit mer av än på under sista året. Kolen slets ut och fick bytas och så var det paj på elen. Men nu har den fått nya transplantationer och funkar tipptopp igen. Kul, jag kan fundera på att lägga ut 5000 spänn på en ny ryggsäck fast jag redan har fem stycken, men jag skulle aldrig komma på tanken på att byta tvättmaskin. Det gäller bara att ha tillräckligt många strumpor så man klarar sig i peioderna när tvättmaskinen inte funkar. Också gäller det att ha lantliga mamman till hands som för det mesta kan kavla upp ärmen och fixa det mekaniska. Hon fixar tvättmaskiner, bilar och traktorer. Det brukar bli rätt bra. Dammsugaren som helt dött skruvade hon isär i smulor, spottade på dem och skruvade ihop och vips så är den som ny. Hon skruvar isär allt i tusen bitar. Ska du inte rita upp hur det såg ut innan du skruvade isär så du kommer ihåg, frågar jag. Hur svårt kan det va, säger hon och skruvar ihop det igen. Då brukar det som skulle lagas bli lagat. Fast rätt ofta brukar det vara nåt annat som inte funkar istället. Som när traktorns elsystem skulle fixas. Jo själva felet som uppstått blev fixat, men då började motorn starta när man vred om batterikniven istället för tändningsnyckeln. Det är dåligt. Man blir rätt förvånad när man står utanför traktorn och den börjar köra iväg av sig själv. Måste sett rätt kul ut också med en självkörande traktor och två personer som springer efter! För att inte tala om hur grannen måste himlat med ögonen och undrat va fan de däringa tokholmarna pysslar med. Men även det felet blev fixat så småningom. Fast nu blinkar varningslampan hela tiden och vindrutetorkarna är döda. Det är bara att fortsätta tills felet flyttar till nåt som inte är så viktigt. Som till tvättmaskinen tex. Då är det bara att köpa fler strumpor.

2 kommentarer:

s.m.i.l.e sa...

Vart var lantliga mamman när min tvättmaskin pajade i helgen??! Hade jag vetat att det fanns en gravid händig lantlig tvättmaskinsfelfixande mamma i närheten förra helgen hade jag sparat x antal tusenlappar och hade kunnat bjuda hela den lantliga familjen på brakmiddag och ändå gå med vinst. Eller hur man nu räknar det.

Kyl och frys lär nog snart gå sönder hos oss. Fixar hon sånt också?

Äventyrsdrömmaren sa...

Jag tror det. Måste dock höra efter. Men hur svårt kan det va?