torsdag 5 november 2009

Flax, gnäll och lögner

Ibland har man så’n flax att det är knas! Hittade en exakt likadan hydrofor som den vi har på blocket ett par mil från oss. Några år yngre är den dessutom. En skönhet från 1974 för 700 spänn. Så det blir ju uppgradering trots allt på hydroforfronten.

Nå’t annat som verkar ha fått flax är influensa vaccinet. Ska man tro media så har i vilket fall vaccindoserna fått vingar och flugit iväg. Eftersom jag själv spelar hockey så fick jag mitt vaccin för flera veckor sedan och har lyxen att raljera en aning över det evinnerliga gnället. Visst, om det var ebola det rörde sig om så skulle jag också vara aningens bekymrad över logistiken i den här vaccincirkusen, men det är det inte. Inte för att jag är nå’n expert på området, men jag antar att det tar en viss tid att odla 9 miljoner doser vaccin, så att leveranserna blir stegade och något utdragen i tid är knappast så konstigt. Men det är ett evinnerligt gnäll att det tar tid. Ingen som funderat på det fantastiska i att det köps in vaccin till alla människor i det här landet som sedan får det helt gratis? I morse gjorde P1 en stor nyhet över att man inte gjort någon prioritering av vissa samhällsviktiga funktioner som kungen(!), regeringen och sophämtarna tex. Jag ler i mjugg. Tänk om kungen HADE prioriterts, då vet jag precis vad nyheterna hade handlat om idag!

Annars handlar nyheterna den här månaden mest om Annelie Pompe och Johanna Öhrn. Beror förvisso på vilka nyheter man läser, men hämtar man dem från utsidan (http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=58384) så gör det det. För er som inte har följt med så handlar frågan om Annelie och Johanna har ljugit om att de bestigit Shishapangma. Den som är intresserad uppmanar jag att följa de snirkliga trådarna via Utsidan, men oerhört kortfattat är det så här: Annelie och Johanna åker till Himalaya för att klättra Shishapangma och Cho Oyu. Hemma i Sverige har de varsin spökskrivare för sina bloggar på området. 30 september meddelar bloggarna att de nått toppen på Shishapangma. Några bilder dyker även upp på Johannas blogg. Precis som i alla sporter så synas de flesta påståenden om stora prestationer i sömmarna och Janne Corax upptäcker att bilderna på Johannas blogg är manipulerade samt att det existerar så pass mycket felaktigheter att det hela inte kan stämma. Det uppdagas att Annelie och Johanna inte nått toppen på Shishapangma utan det som kallas ”Central Summit” som är 19 meter lägre och enklare att nå. What’s the biggie, kanske någon undrar. Men det är lite som med världsrekord i 100 meter. Det är den där sista hundradelen som skiljer en ordinär prestation från något extraordinärt. Precis så är det här också. Nu går diskussionen fram och tillbaka mellan tvivlarna och Annelie och Johanna och deras team. Hur högt kom de egentligen och vem har farit med osanning.Vem står för de manipulerade bilderna? Jag har läst och funderat i flera veckor nu och har fortfarande ingen aning om vad jag ska tro egentligen. Men jag har hitintills valt att tro på Annelie och att de verkligen kom till Central Summit och att felaktigheterna i bloggarna uppstått pga missförstånd och oförstånd av spökskrivarna . Något annat skulle vara så enormt absurt att det inte finns på min karta. Varför ljuga om en klättring innan man ens hunnit börja sin klätterkarriär? Ett säkert sätt att sabba den för all framtid. Och hur i helsike tror man att man ska komma undan med det? Nä, det verkar helt otroligt. Jag fortsätter att dammsuga den fakta som kommer fram så får vi väl se. Under tiden hoppas jag för deras egen skull och alla de som tar ställning för dem att det enda Annelie och Johanna kan beskyllas för är dåliga val av spökskrivare och kass förmåga att hantera andra klättrares frågor.

Inga kommentarer: