måndag 23 november 2009

I Stockholm och saknar havet



Jimmy och polarna har sagt upp sig från jobbet. Köpt en minibuss och lämnar Sverige hela vintern för att klättra runt på varmare breddgrader. Jag vill också vara tjugo, utan ett bekymmer i världen och säga upp mig från jobbet för att jag anser att chefen allvarligt begränsar mina möjligheter att klättra. Och då menar jag i berg, inte i karriären. Ha så kul säger jag, själv stannar jag i Svedala för jag är för gammal, för mycket pappa, för trött, för ansvarskännande och för feg för att säga upp mig från jobbet. Men jag kan dra till Stockholm som jag vill när det är helg. Som den gamla besättare man är i själ och hjärta spenderar jag lördagen med Familjen L och ockuperar Aspuddsbadet tillsammans med en massa andra människor som också vill bada för en rimlig slant på ett rimligt sätt. Sitter på botten av en tom bassäng och håller med om att det är dumt att riva ett gammalt fint badhus. Sen far jag tvärs över bron till Sergeant Amore som fått en ny liten matros i familjen. Amore har liksom jag också till slut lagt av med att arbeta åt kungen på hans båtar. För mig var det tre år sedan nu tror jag. För honom var det förra året. I mer än tio år har vi hållit på att undervisa en massa elever som knappt varit torra bakom öronen i att köra stora båtar. Fram och tillbaka har man harvat utanför norrlandskusten och sagt samma saker år efter år. ”Vad är nästa kurs? Vad är nästa girpunkt? Vad är tid till gir? Peka ut girpunkten i naturen! Nej. Nej inte där heller, Nej, Nu gissar du bara eller hur? Vet du var vi är? Visa på sjökortet. Nej. Absolut inte där. Nej inte där heller. Du vet inte var vi är eller hur? Vad gör vi då? Just det, nollar och stoppar farten. Bra!” Jag konstaterar att jag faktiskt saknar det. Jag säger som kapten Billy Tyne: ”The fog's just lifting. Throw off your bow line; throw off your stern. You head out to South channel. Then the birds show up: black backs, herring gulls, big dump ducks. The sun hits ya - head North. Open up to 12 - steamin' now. The guys are busy; you're in charge. Ya know what? You're a goddam swordboat captain! Is there any thing better in the world?” Kanske inte. Möjligen att vara en goddam niffelboat captain.

Inga kommentarer: