tisdag 17 november 2009

Funderingar om tält, barn och mörker

Den första helgen i januari varje år brukar ett litet event kallat Skåne Extreme gå av banan. Jag och Salamander ger oss ut i obanad terräng för att inviga friluftsåret. Skåne Extreme har inga fasta former utan har under åren tagit sig olika uttryck; alpin klättring på Kullaberg, vandring på Linderödsåsen, vandring och klättring på Söderåsen och någon gång har vi mest käkat pizza i två dagar tror jag. I år är det eventuellt barntema. Vandring brukar generellt funka bättre med 2-åringar än klättring, så det blir nog det. Exakt var är osäkert, men eftersom vi planerar övernattning i tält så blir det relativt nära hem om man blir tvungen att baila ut klockan tre på morgonen. Eftersom jag har exakt noll erfarenhet av att tälta med 2-åringar mitt i vintern så är jag lite fundersam på hur det funkar. Någon som har erfarenheter? Skriv gärna en kommentar i så fall. Själv funderar jag för det första på att jag nog måste ha med lite rep att knyta av sovsäcken så han inte åker ner i botten och drunknar i den. Ett annat litet aber är ju att det blir mörkt redan vid typ klockan tre i januari. Vad gör man då? Ska 2-åringen och jag sitta och stirra på varandra i mörkret till klockan sju när han ska sova? Det blir nog lite lätt rastlöst för honom. Alternativt somnar han som en stock så fort det blir mörkt med resultat att han vaknar klockan två på natten och vill gå upp. Nä, man måste nog hitta en aktivitet som funkar i mörker också. Lägereld är kanske perfekt. Ger ju både lite ljus och lite spänning. Stoppa pinnar i brasan kanske funkar som förströelse några timmar? Bör nog investera i en gaslampa också så man får lite bättre lägerljus? Själv kör jag annars bara med pannlampa. Helt överlägset, men det bygger på att man inte behöver lysa upp något större område samtidigt. Har en fotogenlykta som funkar, men då måste man slabba med fotogen. Gas är nog bättre. Ja, ni hör ju själva. Snillet spekulerar. Det vore roligt att ta med honom, men jag tror att den största utmaningen för 2-åringen blir att övertyga morsan om att det är en bra idé. För min del är det tur att ha med muskelknippet Salamander. För när jag bär 2-åringen i bärstol får han förutom att bära tre sovsäckar, liggunderlag, tält, kök, all mat, allas kläder etc, även bära nallar, godnattsageböcker, nappar, välling, nappflaskor, blöjor och all världens små leksakstraktorer.

Inga kommentarer: