tisdag 3 november 2009

Vettigt att springa till skogs?



Jag smyger ut i natten, ser mig om flera gånger innan jag lämnar byn. Har någon sett mig? Jag har en snabbt nedskriven vägbeskrivning i handen och armborstet över axeln. Jag är på väg till fribrytarna. Snapphanar och biltoga. De som sprungit till skogs. Därifrån igenkommande att bekämpa Shell. Det är kul det där med att springa till skogs förresten. Miljömupparna, jag inbegripen, har ju en förkärlek för att bosätta sig i långt ut på vischan och odla sin trädgård för att sedan fara flera mil i en gammal bil till stan och jobba. För tvungen att jobba är man ju, och vi kan inte alla få jobb som miljörådgivare i Everlöv neh? Man kan ju onekligen fundera på hur klimatsmart det är. Inte alls hävdar jag. Energieffektiviteten i att bo i stan är betydligt större. Där adderar man minst transporter för arbete, matinköp etc. Dessutom är energiförbrukningen i ett flerfamiljshus mindre per capita än i en gammal skånelänga från 1837. Viss klimatkompensation blir det väl i och för sig om man kan odla en del egen mat, men jag är tveksam om det gör någon större skillnad, för odla kan man ju göra i stan med om man vill. Ska ta och räkna lite på det när jag är på humör. Livskvaliteten är däremot betydligt större här ute tycker jag. Men smaken är som ju som baken. Nå’t annat som är som baken är energipolitiken. Nu är det dags att ta ställning till kommunens vindkraftsplaner. Och eftersom folk generellt tenderar att hellre ha ett gasborrtorn i nästa härad än ett vindkraftsverk i sitt eget så blir debatten både kladdig och luktar illa. Så nu måste någon se till att ställa hela frågan på fötter, dvs se till att det börjar handla om att välja mellan gas och vind, inte primärt att se till att eventuella byggen hamnar så långt bort från sin egen täppa som möjligt. Suck, antar att det blir jag som får göra det... Jaha, Vill du själv ha ett gigantiskt vindkraftverk på gårdsplanen då, undrar du. Nä, säger jag, vem fan vill det. Men någon måste kanske ha det för att någon annan ska slippa ha ett gasborrtorn på sin gårdsplan. Vad jag undrar är vem som vill elda fossila bränslen tills jorden exploderar?

Inga kommentarer: